donderdag 15 augustus 2013

Risotto à la Jess



Risotto is een gerecht dat ik jaren klaar maak. Ik vind het, het ultieme comfort-food. Als ik niet weet wat ik klaar moet maken dan kies ik vaak voor risotto. Niet in de minste plaats omdat dit het favoriete gerecht is van vriendlief. Hij stelt dan ook regelmatig voor om even naar de supermarkt te lopen en de ingrediënten hiervoor te kopen.
Ondanks dat dit ons lievelingseten is, heb ik nog nooit een receptje van dit gerecht gedeeld op mijn blog. Tijd om daar dus eens verandering in te brengen! Laat je vooral niet weerhouden door de gare foto hierboven. Dit gerecht is namelijk niet zo fotogeniek. De smaak daarentegen is heerlijk, mjammm...

Ingrediënten voor 4 personen:

pak arboriorijst
250 gram spekreepjes
2 sjalotjes 
5 lenteuitjes
4 tenen knoflook
2 handen doperwten (bevroren)
pakje (Boursin)
bouillonblokje (kip- of groentebouillon)
1,5 liter water
olijfolie 
zwarte peper 
Italiaanse kruidenmix
basilicum
oregano
zout (optioneel)

Snipper de sjalotjes en knoflookteentjes en snijd de lenteuitjes in ringetjes. Verhit een flinke scheut olijfolie in een wok en fruit de ui en knoflook ongeveer 2 minuten op hoog vuur. Voeg vervolgens de spekreepjes toe en bak deze mee tot ze lichtroze verkleuren. Schep nu de arboriorijst door dit geheel, net zolang tot alle rijstkorrels zijn bedekt met een laagje olie.
Draai het vuur laag en giet zo'n liter water in de wok en brokkel het bouillonblokje daarbij. Breng het gerecht al vast op smaak met zwarte peper, Italiaanse kruidenmix, basilicum en oregano. Het geheim van dit recept is voorzichtig blijven roeren. 
Als het vocht bijna is op genomen, voeg je een nieuwe scheut water toe. Blijf roeren en voeg steeds wat nieuw water toe tot de rijst gaar is. Wanneer je het water niet gedoseerd toevoegt, loop je de kans dat het teveel aan water niet wordt opgenomen. 
Wanneer dit gerecht bijna klaar is, mik je de bevroren doperwten erbij. Als deze goed doorgewarmd zijn, kun je de Boursin door de risotto scheppen. Proef nu even of de risotto goed op smaak is en voeg eventueel nog wat extra kruiden toen. Ik voeg er overigens zelden extra zout aan toe doordat dit gerecht al vrij zout is door de spekreepjes en het bouillonblokje. Eet smakelijk!

11 opmerkingen:

  1. Risotto is ook 1 van mijn favorieten, en pak ik ook vaak als ik echt niets weet, of alleen ben..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad ook handig als je alleen eet. Zelfs Sam eet dit inmiddels al mee!

      Verwijderen
  2. Ook hier favoriet! Vast ook lekker met champignons denk ik!

    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! Jammer genoeg lust vriendlief hier geen champignons :-(

      Verwijderen
  3. Toch maar eens geproberen :-) xx Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm, klinkt erg goed! Helaas ben ik bij ons thuis de enige die risotto echt lekker vind...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn recept! Ik ben gek op risotto, maar eet het eigenlijk veel te weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt me echt lekker, moet ik zeker eens proberen!
    x Jana

    www.amoreforfashion.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb nooit risotto gemaakt, wil ik nog weleens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb risotto pas ontdekt (laatbloeier met eten haha) en ik vind het erg lekker! Dit recept ziet er ook goed uit! Z

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...